آیا استفاده از اسکوتر تک چرخ ایمنی لازم را دارد؟

فهرست مطالب

آیا استفاده از اسکوتر تک چرخ ایمنی لازم را دارد؟

اسکوتر تک چرخ توسط یک کمپین Kickstarter در سال 2014 تأمین مالی شد و در سال 2015 وارد بازار جهانی شد. برد آن بین 4 تا 6 مایل و حداکثر سرعت 13 مایل در ساعت (20 کیلومتر در ساعت) بود. مدل‌های دیگری نیز با با عنوان اسکوتر تک چرخ  جی تی عرضه شده‌اند که برد وسیعی بین 20 تا 32 مایل و حداکثر سرعت 20 مایل در ساعت را دارد.

تفاوت اسکوتر تک چرخ با اسکیت برد چیست؟

اسکوتر تک چرخ

کاربران معمولی اسکیت برد ممکن است متوجه شباهت هایی در نحوه کنترل یا چرخاندن اسکوتر تک چرخ شوند. با این حال اسکوترهای تک چرخ کاملاً منحصر به فرد هستند و نیاز به کمی تمرین دارند، حتی برای سوارکاران با تجربه ممکن است در ابتدا ایمن نباشند.
این بردها از موتورها و حسگرها، از درایو داخلی استفاده می کنند تا تعادل را بر اساس موقعیت سوارکار به برد ایجاد کنند. قرارگیری پاها تا حدودی شبیه اسکیت برد است و اسکوتر تک چرخ از سنسور پاشنه برای فعال و غیرفعال کردن موتور استفاده می‌کنند. سوارکار می‌تواند برای افزایش سرعت به جلو خم شود و مانند تکنیک استفاده از اسکوتر برقی برای کاهش سرعت به عقب خم شود.

چرا باید اسکوتر تک چرخ بخریم؟

در دنیای امروز، اسکوتر تک چرخ به یکی از عادت‌های خودرو سواری تبدیل شده و نه تنها جذابیت زیادی دارد، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر و انجام کارهای روزانه می‌شود. اگر شما هنوز متقاعد نشده‌اید که چرا باید اسکوتر تک چرخ بخرید، دلایل زیر را در نظر بگیرید:

صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر: استفاده از اسکوتر تک چرخ به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی در کوتاه کردن فاصله‌ی بین محل کار یا خانه و محل‌های دیگر، صرفه‌جویی کنید.

قابلیت جابجایی آسان: همانطور که اشاره شد، اسکوتر تک چرخ جایگزینی مناسب برای وسایل حمل ونقل دیگر است و با برداشتن دسته‌های دستگیره، به سادگی جابجایی و حمل اسکوتر انجام می‌شود.

بهبود سلامتی: استفاده از اسکوتر تک چرخ برای انجام فعالیت‌های روزمره مثل مراجعه به مغازه، پارک یا تالار ورزش، شما را دور از جاده و اتوبان‌های شلوغ نگه می‌دارد و باعث بهبود سلامتی شما می‌شود.

تناسب اندام: مصرف انرژی در هنگام حرکت اسکوتر تک چرخ باعث کاهش وزن شما می‌شود و در نتیجه تمرینی کاربردی و سبک برای بهتر شدن تناسب اندام شما ارائه می‌دهد.

در کل، خرید اسکوتر تک چرخ یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، جابجایی به سرعت، بهبود سلامتی و تمرین برای بهبود تناسب اندام است. در نهایت، قبل از خرید اسکوتر تک چرخ، حتماً باید به مقایسه برند‌ها، کیفیت و توصیه‌های ایمنی توسط خبره‌ها توجه کنید. برای مشاهده انواع باتری اسکوتر برقی کلیک کنید.

اسکوتر تک چرخ چقدر ایمن است؟

استفاده از این اسکوتر چرخ برای کودکان و بزرگسالان، اگر با احتیاط و رعایت اصول ایمنی انجام شود، به طور کلی می‌تواند ایمن باشد. اما برای رعایت ایمنی در اسکوتر تک چرخ باید به موارد زیر توجه داشت:

– حتما با توجه به سن و وزن خود اسکوتر مناسب خودتان را انتخاب کنید.

– قبل از شروع به استفاده، آموزش‌های اساسی ایمنی و کنترل کردن اسکوتر را بخوانید.

– برای افزایش ایمنی باید حتما کلاه، گردن‌بند، دستکش و دیگر وسایل ایمنی مورد نیاز را استفاده کنید.

اسکوتر تک چرخ

– در صورتی که مسیر اسکوتر از سطح آسفالت بالاتر است، حتما باید کلاه بیسبالی با کامل شدن قسمت جلو و دستکش استفاده کنید.

– از توقف کامل اسکوتر در هنگام گذشت از باند، میدان و سایر جاهای خطرناک اطمینان حاصل کنید.

– هرگز از اسکوتر هنگام باران و برف استفاده نکنید.

– حتی اگر در یک جاده خیابانی کوچک باشید، همیشه باید به سمت راست حرکت کرده و از بقیه ماشین‌ها دوری کنید.

 

در کل با رعایت اصول ایمنی می‌توانید به صورت ایمن از اسکوتر تک چرخ استفاده کنید.

چه کارهایی را نباید روی اسکوتر تک چرخ انجام داد؟

در حالی که اسکوتر تک چرخ یک تخته حمل و نقل شخصی عالی برای محیط شهری (و حتی خارج از جاده) است، محدودیتی برای کارهایی که می توانید و نمی توانید هنگام سوار شدن بر روی آن انجام دهید وجود دارد.

  1. سعی نکنید استفاده از اسکوتر تک چرخ خود را در جاده های شلوغ شهری یا پیاده روها یاد بگیرید. برای شروع، در زمین های مسطح و حتی بدون هیچ مانعی یاد بگیرید.
  2. تا زمانی که از سطح مهارت خود اطمینان ندارید، در مکان های کم نور سوار اسکوتر تک چرخ خود نشوید.
  3. استفاده از اسکوتر تک چرخ خود را در حالت‌های پیشرفته‌تر شروع نکنید، زیرا سرعت‌های بسیار بالاتر و کنترل تعادل بسیار کمتری را ارائه می‌دهند.
  4. تا زمانی که به تعادل، پیاده‌شدن و عادت با سرعت‌های پایین‌تر تسلط ندارید، سعی نکنید به حداکثر سرعت اسکوتر تک چرخ خود برسید.
  5. اجازه ندهید قدرت باتری اسکوتر تک چرخ شما خیلی کم شود. توصیه می شود قبل از هر بار استفاده بردها کاملاً شارژ شوند و باتری کمتر از 20 درصد تخلیه نشود.

حتما مقاله ۵ اسکوتر برقی گران قیمت در ایران را بخوانید

لوازم ایمنی چه کاربردی دارند؟

استفاده از لوازم ایمنی واجب برای هر کسی است که از اسکوتر تک تی که این وس و نقل بی‌سیم برای ما فراهم می‌ ایمنی اساسی و مهمی است. در ادامه به توضیح کاربردهای مختلف لوازم ایمنی اسکوتر پرداخته شده است:

کلاه: استفاده از کلاه برای جلوگیری از آسیب به سر هنگام سقوط، یکی از مهم‌ترین لوازم ایمنی است که برای استفاده از اسکوتر تک چرخ واجب است. این وسیله باید به صورت رفت و برگشت با دو بند در زیر چانه بپیچیده شود.

دستکش: استفاده از دستکش‌ها نه تنها مناسب برای جلوگیری از خراشیدن‌های دست است، بلکه همچنین تغییر سایز دستگاه، نگه داشتن دست در دستگیره هنگام اسکوتر زدن و درصورت سقوط، حفظ کنترل بر روی سطح اسکوتر نیز کمک می‌کند.

سایر لوازم ایمنی: از دیگر لوازم ایمنی اسکوتر می‌توان به عینک جانبی برای محافظت از چشم‌ها، سایزر برای کانال‌های شنوایی، گردن‌بند برای حفظ روحیه درصورت سقوط و دست‌بند برای جلوگیری از افتادن اسکوتر اشاره کرد.

با استفاده از لوازم ایمنی نامبرده شده، شما به راحتی می‌توانید از خراش و زخم‌های بیرونی جلوگیری کنید، بنابراین به شدت پیشنهاد می‌شود که هرآنچه در توان شماست، از این لوازم ایمنی در هنگام استفاده از اسکوتر تک چرخ استفاده کنید.

چه تجهیزات ایمنی دیگری ضروری است؟

رایج ترین (و محتمل ترین) اتفاق هنگام یادگیری و استفاده از اسکوتر، افتادن است.این اتفاق گاهی اوقات می‌تواند صدمات جدی وارد کند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب، سوارکار باید به اندازه کافی محافظت شود تا هنگام افتادن به او آسیب جدی وارد نشود. پس استفاده از وسایل ایمنی ضروری است!
استفاده از کلاه ایمنی در لیست تجهیزات ایمنی است و می تواند از بسیاری حوادث جدی جلوگیری کند. همیشه، بدون توجه به سطح مهارتی که دارید، هنگام سوار شدن بر روی اسکوتر تک چرخ از کلاه ایمنی استفاده کنید.

دومین مورد مهم تجهیزات ایمنی محافظ مچ دست یا دستکش است. هنگام افتادن از روی اسکوتر تک چرخ، طبیعی است که بازوها و دست‌هایمان را دراز کنیم تا ضربه را از بین ببریم، بنابراین بدون محافظت مناسب از مچ و دست، زمانی که پوستتان با پیاده‌رو تماس پیدا می‌کند، می  تواند موجب آسیب دیدگی شدید شود.
همچنین می توانید از شلوار و لباس های مخصوص موتور سواری استفاده کنید چرا که آنها ضد ساییدگی هستند و از تمام بدن شما هنگامافتادن محافظت می کنند.

آیا سوار شدن بر روی اسکوتر تک چرخ در خیابان امن است؟

بله، بردهای اسکوتر تک چرخ برای استفاده در فضای باز و تحت شرایط خاصی طراحی شده اند. پیاده روها یا جاده های مسطح برای سوار شدن به اسکوتر تک چرخ گزینه ای ایده آل هستند. در حین یادگیری، بهتر است در مناطقی که زمین های صاف دارند پیدا کنید و چمن گزینه خوبی است زیرا هنگام افتادن از اسکوتر تک چرخ، از ضربه تا حدی جلوگیری می کند.

ایمن ترین راه برای یادگیری اسکوتر تک چرخ چیست؟

بهترین راه برای یادگیری ایمن استفاده از اسکوتر تک چرخ این است که در ابتدا آن را آهسته پیش ببرید، از تجهیزات ایمنی استفاده کنید و در زمین های مسطح و یکنواخت (ترجیحاً یک منطقه چمن خشک) یاد بگیرید. از یادگیری در مناطق دارای موانع یا مناطق با تردد عابر پیاده یا خودرو خودداری کنید.
همه مدل های اسکوتر تک چرخ حالت های مختلف سواری را ارائه می دهند. بردها روی حالت کلاسیک ارسال می شوند که یک حالت مبتدی است که سرعت پایین تری را ارائه می دهد و ویژگی برجسته تری را به عقب برگشت می دهد. برای ایمن ترین گزینه در این حالت بمانید.

اسکوتر تک چرخ

حالت کلاسیک

  •      حداکثر سرعت 20 کیلومتر در ساعت.
  •      حداکثر سرعت سواری در نظر گرفته شده برای 10 تا 15 کیلومتر در ساعت.
  •      فشار بک بارزتر که مانع از خم شدن سریع سوارکاران به جلو و افزایش سرعت ناخواسته می شود.
  •      سنسورها به گونه ای تنظیم شده اند که ثبات و تعادل بیشتری را برای سواران تازه کار فراهم کنند.

حالت متوسط

  •      حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت.
  •      حداکثر سرعت می تواند از 25 کیلومتر در ساعت فراتر رود در حالی که در سراشیبی و حالت ترمز به طور خودکار در سرعت 25 مایل در ساعت درگیر می شود.

حالت پیشرفته

  •      حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت.
  •      مقاومت بسیار کمتری در ترمزگیری، سواران برای ترمزگیری باید خیلی بیشتر به عقب متمایل شوند.
  •     برای بیش از 25 کیلومتر نیاز به تعادل بیشتر از طرف سوارکار دارد.

نتیجه گیری

اسکوتر تک چرخ  یک راه عالی برای دور زدن و کاوش در محیط شهری است، اما به دلیل توانایی آنها در رسیدن به سرعت بالا، می تواند برای افراد بی تجربه خطرناک باشد. جدیدترین مدل آنها یعنی اسکوتر تک چرخ GT محدوده ای استثنایی را ارائه می دهد و سرعت هایی را ارائه می دهد که قابل مقایسه با دوچرخه های برقی است. با این حال، اسکوتر تک چرخ برای تسلط به زمان و تمرین نیاز دارد، و افراد باید همیشه از تجهیزات حفاظتی استفاده کنند و در مناطق بدون ترافیک در زمین‌های هموار تمرین کنند.

خرید اسکوتر برقی

مطالبی که بهتر است مطالعه کنید ...

برای دانلود PDF این صفحه بر دکمه زیر کلیک کنید

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک اسپرت و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شمارهای زیر با ما در تماس باشید. همچنین پس از مطالعه این متن می توانید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در همین صفحه در قسمت دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. اسکوتر تک چرخ برای کودکان هم مناسبه و استفاده ازش براشون آسونه؟

    1. با سلام
      اسکوتر تک چرخ برای استفاده نیاز به آموزش دارد
      ولی تمام سنین میتوانند بعد از آموزش از این دستگاه استفاده کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*