عیب یابی اسکوتر برقی

فهرست مطالب

عیب یابی اسکوتر برقی

اسکوتر های هوشمند مانند تمامی دستگاه های الکترونیکی به مرور زمان و با استفاده زیاد ممکن است دچار نقص و مشکل شوند. خوب شارژ نشدن باتری، عدم تعادل در یک سمت اسکوتر، اختلال در حرکت دستگاه، خاموش شدن موتور در هنگام حرکت و بسیاری از موارد دیگر از جمله ایرادات اسکوتر های هوشمند به شمار می آیند. در ادامه می خواهیم عیب های رایج در هاوربردها را بررسی نماییم.

اگر یک سمت اسکوتر برقی کار نکند مشکل در کجاست؟

این عیب یکی از مشکلات رایج در اسکوتر های شارژی است و دلیل آن بروز مشکل در ژیروسکوپ ها می باشد که با تعویض قطعه آسیب دیده مشکل برطرف می شود، فقط باید بدانید که ژیروسکوپ دستگاه شما از چه نوعی است.

چرا چرخ اسکوتر برقی به صورت پله ای حرکت میکند ؟

1- اگر در زمان خاموش بودن اسکوتر چرخ به صورت پله ای بچرخد برد اسکوتر آسیب دیده است و نیاز به تعمیر دارد .
2- وقتی سوار اسکوتر می شویم، اسکوتر برقی زیر پا شروع به حرکت پله ای می کند و چرخ درست نمی چرخد. البته در این حالت اگر اسکوتر را از روی زمین جداکنیم و حرکت دهیم چرخ اسکوتر برقی می چرخد، ولی زمانی که سوار می شویم چرخ به صورت پله ای می چرخد. در هر دو حالت بالا برد اسکوتر آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد و نمی توانید اسکوتر را در منزل تعمیر کنید.

جهت مشاهده قیمت و خرید انواع چرخ اسکوتر برقی روی لینک زیر کلیک کنید

روشن ماندن چراغ های اسکوتر هوشمند نشان دهنده چیست؟

زمانی که چراغ های اسکوتر روشن بمانند و دستگاه حرکتی نداشته باشد مشکل در ژیروسکوپ های اسکوتر است که با تعویض آن مشکل حل می شود.

علت شارژ نشدن اسکوتر برقی چیست؟

1 – ابتدا شارژر را به برق متصل نمایید تا چراغ سبز روی شارژر روشن گردد. شارژر را به دستگاه متصل کنید اگر چراغ سبز روی شارژر روشن شد و دوباره خاموش گردید مشکل از برد دستگاه می باشد و باید تعمیر یا تعویض گردد.
2 – اسکوتر را در حالتی که شارژر به دستگاه متصل است و سبز مانده، روشن کنید. اگر چراغ نارنجی وسط اسکوتر چشمک زد باتری اسکوتر خراب است و باید تعویض گردد.
3 – اگر شارژر را متصل کردید و باز اسکوتر روشن نشد و چراغ روی شارژر سبز ماند سوکت شارژر یا سوکت دستگاه خراب است. عیب یابی اسکوتر برقی

اگر چرخ اسکوتر برقی قفل شود چطور مشکل آن را برطرف نماییم؟

در اغلب موارد قفل شدن چرخ های اسکوتر شارژی به دلیل اختلال در سیستم خود تعادلی دستگاه است که باعث محدود شدن کار موتور می شود. در این حالت باید چرخ ها را باز کنید و با کشیدن چرخ ها از وجود واشر در آن ها مطمئن شوید.

چرا اسکوتر برقی فقط با ریموت کنترل خاموش روشن می شود؟

اگر دستگاه شما با دکمه پاور خاموش و روشن نمی شود و یا دستگاه روشن مانده است این شکل مربوط به سوختن یک قطعه برروی برد اصلی ( مادربرد ) اسکوتر برقی می باشد که برای درست کردن آن می بایست smd روی برد تعویض گردد.

نکته مهم:

لطفا در این حالت از ریست کردن دستگاه خودداری نمایید و در اسرع وقت نسبت به ارسال دستگاه به تعمیرگاه اقدام شود، زیرا احتمال آسیب رسیدن به باتری اسکوتر شارژی هم وجود دارد. 

اسکوتر شارژی متعادل حرکت نمی کند، علت آن چیست؟

این مشکل به دلیل به هم خوردن تعادل اسکوتر می باشد. برای رفع این ایراد قابی که کلید پاور روی آن قرار دارد را باز کنید، فیش مربوط به باتری را جدا کرده و پس از گذشت چند دقیقه مجددا وصل نمایید و قاب را سر جای خود ببندید. در مرحله بعد با دو دست خود روی ژیروسکوپ فشار وارد کنید و کلید پاور را روشن کنید. با انجام این عمل اسکوتر متعادل خواهد شد. عیب یابی اسکوتر برقی

چرا در هنگامی که اسکوتر برقی به شارژر متصل است شارژ نمی شود؟

بر روی شارژر اسکوتر ها یک چراغ led وجود دارد. زمانی که شارژر را به اسکوتر متصل می کنیم در صورتی که شروع به شارژ کردن باطری کند led از رنگ سبز به قرمز تغییر رنگ خواهد داد. زمانی که شارژ باتری فول می شود دوباره رنگ چراغ ال ای دی سبز خواهد شد. اما در زمانی که شما شارژر را به اسکوتر متصل می نمایید و شارژر سبز باقی می ماند می تواند به چندین علت باشد.

5 دلیل شارژ نشدن اسکوتر

  1. سوکت شارژر خراب است.
  2. سوکت روی اسکوتر برقی شکسته است.
  3. باتری اسکوتر برقی خراب است.
  4. قطعه ی روی برد، که برای اتصال اسکوتر به شارژر است خراب شده است.
  5. سیم های رابط سوکت های داخل اسکوتر یا روی شارژر آسیب دیده اند.

جهت مشاهده قیمت و خرید انواع شارژر اسکوتر برقی روی لینک زیر کلیک کنید

اسکوتر هوشمند به سمت جلو حرکت می کند اما به سمت عقب نمی رود، علت بروز این مشکل چیست؟

این اختلال در حرکت به طور عمده به دلیل ضربه خوردن اسکوتر و آسیب دیدن بردهای تعادلی دستگاه می باشد. اگر با ریست کردن اسکوتر این مشکل برطرف نشد باید برد ها تعمیر یا تعویض گردند.

علت لرزش اسکوتر برقی در زیر پا چیست؟

اسکوتر های برقی بر اساس زاویه با سطح زمین کار می کنند. علت اصلی لرزش اسکوتر ها در زیر پا بخاطر وزن کم و نحوه سوار شدن برروی اسکوتر است، همچنین دلیل دیگر بخاطر نو بودن دستگاه و سفت بودن سنسور های زیر پا است. می توان برای وزن های کم از کوله پشتی استفاده نمود و هنگام سوار شدن از کفش استفاده کرد.

اگر اسکوتر برقی را به تازگی خریداری کرده اید:

هنگامی که دستگاه نو باشد، یک شخص با وزن بیشتر ابتدا از دستگاه استفاده کند یا دستگاه را زیر نور آفتاب قرار دهید یا گرم نمایید تا سنسورهای زیر پا بهتر عمل کنند.

جهت دانستن علائم خرابی باتری اسکوتر برقی کلیک کنید

علت خاموش نشدن اسکوتر چیست؟

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که مدار تغذیه یا همان قسمت پاور آسیب دیده باشد. در این حالت برای عدم تخیله کامل باتری باید سوکت آن را جدا کنید و با بخش تعمیرات ساپتک تماس بگیرید.

چرا اسکوتر برقی روشن می شود ولی حرکت نمی کند؟

زمانی که مشکلی برای هر قسمت از برد و چرخ های اسکوتر برقی ما پیش بیاید، طبق برنامه ای که بر روی برد طراحی شده، اسکوتر دیگر حرکت نخواهد کرد.( البته بخاطر سیستم ایمنی دستگاه می باشد.) دراین لحظه پیداکردن عیب دستگاه احتیاج به تخصص دارد، اگر دقت کنید وسط اسکوتر 2 چراغ وجود دارد که یکی از آنها مخصوص باتری است و دیگری چراغ می باشد.

چراغ چشمک زن قرمز روی اسکوتر :

این چراغ تعادل در این حالت معمولا شروع به چشمک زدن خواهد کرد. معمولا خطاهای دستگاه از روی تعداد دفعات خاموش و روشن شدن این چراغ ها قابل تشخیص است. به این صورت که چراغ وسط مثلا 3 بار چشمک بزند در یک مکث و دوباره 3 بار بزند. (  این چراغ 8-1 بار احتمال چشمک زدن دارد )
برای عیب یابی می بایست تعداد دفعات خاموش و روشن شدن این چراغ قرمز که در وسط است را به مجموعه ساپتک اسپورت اطلاع دهید تا عیب دستگاه مشخص شود.

چرا وقتی در حال حرکت هستم ناگهان اسکوتر زیر پا خاموش می شود؟

دلایل خاموش شدن اسکوتر :

ولتاژ باطری اسکوتر های شارژی  42 ولت است و در روی برد هوشمند این اسکوتر ها ولتاژ اگر به کمتر از 30 ولت برسد اسکوتر خاموش خواهد شد. اگر ولتاژ باتری به 37 یا 38 برسد، اسکوتر برقی شروع به آلارم دادن می کند. در نتیجه شما متوجه خواهید شد که می بایست اسکوتر را به شارژر متصل نمایید.

کیفیت باتری اسکوتر :

 متاسفانه به دلیل بی کیفیت بودن باتری موجود در اسکوتر برقی ولتاژ و آمپر باتری اسکوتر بصورت ناگهانی کمتر از 36 شده و مادر برد هوشمند اسکوتر، ناگهانی و پیش فرض خاموش خواهد شد. این لحظه ممکن است در زمان سرعت زیاد یا شیب و یا لحظه تیک آف با اسکوتر پیش بیاید که در هنگام سرعت زیاد می تواند خطر ساز شود.

ولتاژ باتری اسکوتر برقی چقدر است؟

ولتاژ باتری اسکوتر برقی در شرایط سالم حداکثر 42  ولت است. این باتری ها از 20 سلول تشکیل گردیده  که به مرور زمان و استفاده از باتری، باعث اتمام عمر مفید بعضی از سلول های باتری می گردد. در این حالت باعث افت ولتاژ مورد نیاز برای اسکوتر می شود. در بازار گاها به این باطری ها 36 ولت نیز می گویند. تعجب نکنید باتری 36 ولت با 42 ولتی هیچ فرقی ندارد. در واقع باتری های اسکوتر برقی رنج ولتاژی بین 36 ولت تا 42 ولت را تامین می کنند.

آیا می دانید دلایل کاهش ناگهانی ولتاژ باتری اسکوتر چیست؟

زمانی که شما با اسکوتر در حال حرکت با سرعت بالا  و یا انجام مانور دور درجا می باشید بیشترین آمپر از باتری گرفته می شود حال اگر عمر سلول های تشکیل دهنده باتری اسکوتر به اتمام رسیده باشد بعضا به صورت ناگهانی ولتاژ در لحظه به زیر 36 ولت می رسد. در این حالت اسکوتر برقی بر اساس برنامه کنترلی از قبل ذخیره شده بر روی برد فرمان خاموش شدن اسکوتر را صادر می کند . متاسفانه در این لحظه ممکن است هر اتفاقی برای اسکوتر سوار پیش بیاید.

توجه داشته باشید :

هر زمان این اتفاق برای شما در حین اسکوتر سواری افتاد می توان گفت اولین دلیل خرابی سلول های باتری بوده و باید به تعویض باتری اسکوتر اقدام نمایید. لازم به ذکر است در صورتی که به هر دلیل مجبور به استفاده از اسکوتر در این شرایط باشید باید از حرکت با سرعت بالا و انجام حرکات نمایشی همچون دور درجا خودداری نمایید زیرا امکان وقوع حادثه و خطر برای شما بسیار زیاد است.

برای جلوگیری از خرابی اسکوتر چه باید کرد ؟

برای اینکه اسکوتر برقی عمر بیشتری داشته باشد می بایست برای استفاده از اسکوتر نکاتی را رعایت کنید. اول اینکه اسکوتر را بیشتر از دو ساعت بر روی شارژ قرار ندهید.

مدت شارژ باتری اسکوتر چقدر است؟

یعنی همانند گوشی موبایل که از شب تا صبح گوشی بر روی شارژ قرار می دهیم که این هم عادت غلطی است اسکوتر را فقط برای مدت 2 ساعت بر روی شارژ قرار دهیم البته شارژ اولیه متفاوت می باشد که در موقع خرید اسکوتر از فروشنده مدت زمان شارژ اولیه را حتما بپرسید.

نحوه ی استفاده از باتری اسکوتر:

دومین نکته این است که با هر بار شارژ اسکوتر حداقل بین 45 دقیقه تا 1.5 ساعت از اسکوتر استفاده نمایید. اینطور نباشد که برای فول بودن شارژ باتری با هر بار حرکت فوری اسکوتر را به شارژ بزنید. این حالت باعث می شود باتری اسکوتر از تمام ظرفیتش استفاده نشود و عمر مفید آن کاهش یابد. پس بهتر است عملیات شارژ و دشارژ باتری اسکوتر بصورت صحیح و کامل انجام شود.

نحوه استفاده صحیح از اسکوتر برقی :

سومین نکته اینکه در زمان استفاده از اسکوتر حتما پس از 15تا 20دقیقه استفاده از اسکوتر برای مدت5 تا 10دقیقه اسکوتر را خاموش کنید تا گرمای حاصل از آمپر زیادی که موتورها از باتری از طریق برد می گیرند و تولید گرما در مدار برد می کنند بر طرف گردد.

موتور چرخ های اسکوتر برقی :

موتورهای اسکوتر براشلس می باشند و کمتر دیده شده که موتور و سیم پیچ داخل موتور آسیب ببیند اما برد اسکوتر دارای قطعاتی می باشد که می سوزد.

همچنین در صورت کار کردن مدام با اسکوتر در باتری گرمای زیادی ایجاد شده که باعث خراب شدن سلول های داخل باتری می شود و این همان نکته ای است که سلول های داخل به اصطلاح می میرند و اسکوتر یکبار زیر پا خاموش خواهد شد.

نحوه تعمیر اسکوتر برقی در این شرایط چیست ؟

در این حالت سریعا باید نسبت به تعویض باتری اسکوتر برقی اقدام نمایید .لازم به ذکر است در ادامه نکاتی را در خصوص نحوه انتخاب باتری مناسب برایتان بازگو می نمایم .

چه مواردی را در انتخاب یک باتری مناسب برای اسکوتر باید بدانیم؟

دلیل خاموش شدن اسکوتر در حال حرکت چیست ؟

تقریبا 80% از خاموش شدن های ناگهانی اسکوتر خرابی باتری است. اگر مي خواهيد با خيال راحت اسکوتر برقی خود را رو تعمیر كنيد مجموعه ساپتك ايرانيان مي تواند بهترين گزينه باشد. اين مجموعه به عنوان اولين وارد كننده و پخش كننده اسكوتر برقی و هاوربرد و قطعات، خيال شما را از بابت قيمت اسکوتر برقی و كيفيت راحت می کند.

برای جلوگیری از آب‌ خوردگی اسکوتر برقی چکار کنیم؟

داخل اسکوتر برقی مدارهای الکترونیکی وجود دارد، این مدارها به هیچ وجه نباید در تماس با آب باشند. اما با این اوصاف محافظت از اسکوتر در برابر آب خوردگی کار پیچیده‌ای نیست. هنگام نظافت دستگاه، قاب اسکوتر را با دستمال نم‌دار پاک کنید. از شستن با شلنگ آب جدا خودداری کنید که با خرابی اسکوتر برقی مواجه می‌شوید. از استفاده در روزهای بارانی خودداری کنید و بعد از باران مواظب گودال‌های آب باشید تا چرخ‌های اسکوتر در آب غوطه‌ور نشود چون موتورهای اسکوتر داخل چرخ‌ها قرار دارد.

اقدامات لازم بعد از آب خوردگی اسکوتر برقی چیست؟

1.     اسکوتر برقی را روشن نکنیم و اگر اسکوتر روشن است سریعا خاموش کنید.

2.     اسکوتر را به هیچ عنوان روشن نکنید و به شارژر متصل نکنید.

3.     آرام اسکوتر را به حالت پشت‌ و رو خوابانده

4.     با یک عدد پیچ گوشتی، قاب را آرام باز کنید.

5.     بعد از باز کردن پیچ‌ها، قاب را آرام بردارید.

6.      کابل و سوکت‌هایی به قاب متصل است، آنها را جدا کنید.

7.     فیش اتصالی باتری را جدا کنید تا الکتریسیته در برد جریان نداشته باشد.

روش فهمیدن رسیدن آب به قطعات داخلی اسکوتر چیست؟

بعد از انجام کارهای بالا بادقت به قسمت‌ها و قطعات داخلی نگاه کنید تا از نرسیدن آب به آنها اطمینان پیدا کنید. از آموزش تصویری در صفحه باز کردن قطعات در این لینک می‌توانید نحوه باز کردن اسکوتر را ببینید. با توجه به توضیحات این صفحه تک‌تک قطعات را بازکنید. با گوشی موبایل خود از تک‌تک مراحل عکس‌برداری کنید تا در هنگام بستن مشکلی نداشته باشید.

1. ابتدا از باتری اسکوتر شروع کنید.

2. بردها را باز کنید (یک برد اصلی و دو برد بالانس اسکوتر برقی)

3. با آچار آلن چرخ‌ها را باز کنید.

4. شاسی را بیرون بیاورید.

مرحله بعد: خشک کردن شاسی و قاب اسکوتر برقی

1. شاسی و قاب اسکوتر برقی را ابتدا با دستمال حوله ای تمیز می‌کنیم.

2. تمامی گوشه و نقاط شاسی و قاب را حتما تمیز کنید.

3. می‌توانید برای اطمینان، شاسی را 24 ساعت بگذارید که خشک شود.

4. کابل و سوکت‌های داخلی اسکوتر برقی را بادقت بررسی کنید.

5. از نرسیدن آب به کابل‌ها هم اطمینان حاصل کنید.

آیا حقه قدیمی برنج را می شناسید؟

از این حقه قدیمی احتمالا با خبر هستید. برای خودمان، یا کسی که می شناسیم پیش آمده که گوشی مبایلمان در آب افتاده باشد. در ابتدا باخود می گویید محال است گوشی مبایلتان دوباره روشن شود و کار کند. اما امتحان کنید، امتحان آن خالی از لطف نیست.

1. یک کیسه پلاستیکی ( نایلون) بردارید.

2. برنج را داخل آن بریزید.

3. بردها را درون آن بگذارید.

4. 12 الی 24 ساعت (هرچه بیشتر بهتر) صبر کنید.

5. بعد از 24 ساعت برد را بیرون آورید.

6. برای خشک کردن برد از گرم کردن آن به‌وسیله سشوار خودداری کنید.

لحظه مهم جمع کردن و بستن اسکوتر برقی:

1.  حال که تمامی مراحل بالا را انجام دادید می‌توانید قطعات را سر جای خود ببندید.

2.  کابل و اتصالات را وصل کنید و خود باتری را آخر از همه وصل کنید.

3.  اسکوتر را روشن کنید و ببیند کار می‌کند یا خیر.

4. در صورت خرابی هر قطعه می‌توانید از سایت ما تمامی قطعات و لوازم جانبی را خریداری کنید.

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک اسپرت و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شمارهای زیر با ما در تماس باشید. همچنین پس از مطالعه این متن می توانید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در همین صفحه در قسمت دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

142 پاسخ

  1. سلام من اسکوترم نمیتونم چرا ولی وقتی باهاش حرکت میکنم ولی وقتی میخواهم ترمز بگیرم چرخ سمت راستی شل میکند و یه صدای لرزش می‌دهد و یه چراغش قرمز میشود و بوق بوق میکند میشه بگید مشکلش کجاست

  2. سلام زمانی که اسکوتر روشن میکنم هر دوپدال ها روشن میشن و یک سمت خودش حرکت میکنه علتش چیه؟

      1. سلام چرا وقتی اسکوتر به بلوتوث گوشی برای پخش آهنگ وصل میشود خیلی صداش ضعیفه’ قبلا صداش خیلی بلند بود

        1. بالانس من کار نمی‌کند مشکل از چیه و چرخ اسکوتر پله میزنه باز کردیم سه تا فیش به تایر وصل هست زرد را در آوردیم دیگه پله نزد مشکل از چیه

  3. سلام چرا وقتی اسکوتر به بلوتوث گوشی برای پخش آهنگ وصل میشود خیلی صداش ضعیفه’ قبلا صداش خیلی بلند بود

  4. سلام یکی از لاستیک‌ها کم باد شده. وقتی باد می کنم چند دقیقه بعد دوباره باد خالی می کند علت چیست؟

      1. سلام من وقتی شارژر اسکوترم را به برق میزنم چراغش روشن نمیشود وکار نمیکد. میتونید دلیلش را برام بگید؟

  5. سلام
    من وقتی اسکوتر را روشن میکنم چرخ سمت راستی شروع به حرکت پله ای به سمت جلو میکند و یک صدای ریزی میدهد ، میشه بفرمایید مشکل از کجاست
    البته وقتی سوار هم میشم چرخ سمت راستی انگار کمی کند عمل میکند.

  6. سلام من اسکوترم زیر پام خاموش شد اومدم زدم تو شارژ شارژشد بعد روشن نشد

    1. سلام وقت بخیر احتمالا مشکل باتری باشه لطفا با واحد فنی ما تماس بگیرید 09194088807

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*