چه طوری برای خودمون توی خونه اسکیت برد درست کنیم ؟

فهرست مطالب

چه طوری برای خودمون توی خونه اسکیت برد درست کنیم ؟

اسکیت برد یک وسیله ی جذاب و هیجان انگیز است که تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. این وسیله انواع مختلفی دارد که هرکدام برای سنین و کارهای مختلفی مناسب می باشند. در این مقاله قصد داریم اجزای آن را معرفی کنیم و به شما کمک کنیم تا اسکیت برد مناسب خود را پیدا کنید. در انتها نیز به شما آموزش می‌ دهیم که چگونه با کاغذ روزنامه اسکیت برد بسازید.

انواع اسکیت برد

اسکیت برد

اسکیت برد وسیله ای هیجان انگیز و سرگرم کننده مناسب تمامی سنین به خصوص نوجوانان می‌باشد. یک اسکیت برد استاندارد و ایمن برای تحرک فیزیکی فرزندان شما بسیار مناسب است که کودکان می‌توانند اصول اولیه را با کمک آن، آموزش ببینند. این اسکیت برد به صورت کامل با قطعات وصل شده ارائه می شود و آماده سوار شدن است. قوس تخته دارای طراحی استاندارد می باشد تا برای تمام سنین مناسب باشد و کنترل بالایی داشته باشد. سایز و سختی چرخ به نحوی بهینه سازی شده تا برای هر دو محیط پارک و خیابان مناسب باشد.

اسکیت برد

برای مشاهده و خرید انواع اسکیت برد روی لینک زیر کلیک کنید

آیا از تاریخچه اسکیت برد خبر دارید؟

اسکیت برد اولین بار در دهه 1950 در کالیفرنیا دیده شد. اولین اسکیت‌بردها از اسکیت‌های غلتکی (که به تخته متصل می‌شوند) ساخته شدند. اسکیت برد در ابتدا به عنوان “موج سواری در پیاده رو” شهرت داشت. اولین اسکیت‌بردها از جعبه‌ها و تخته‌های چوبی ساخته شده بود. در سال 1959 شرکت های متعددی شروع به ساخت اسکیت برد کردند.
اسکیت برد سواری یک فعالیت و ورزش کاملاً فردی است که روز به روز درحال گسترش است. از سال 2000، به دلیل توجه در رسانه ها و محصولاتی مانند بازی های ویدئویی، اسکیت برد به یک وسیله کاملا جهانی تبدیل شد. علاوه بر این، ادامه علاقه شرکت‌های اسکیت‌برد را به نوآوری و اختراع چیزهای جدید ترغیب کرده است. ورزش اسکیت برد برای اولین بار به طور رسمی در بازی های المپیک تابستانی 2020 ظاهر شد.

اسکیت برد چگونه به وجود آمده است؟

اسکیت برد در واقع همان موج سواری روی آسفالت است. در سال 1950 میلادی موج سواران اهل کالیفرنیا به این فکر افتادند که چگونه می توانند روی آسفالت، همانند دریا موج سواری کنند. جواب سوال آنها اسکیت برد بود. شکل ابتدایی آن تخته چوبی بود که با چرخ های روروک حرکت می کرد. در دهه 60 بخاطر استقبال فراوان از این وسیله ی جذاب کارخانه هایی مخصوص ساخت آنها تاسیس شدند.
اما سال 1965 اتفاق عجیبی رخ داد که طی آن مقامات ورزشی ایالات متحده اعلام کردند که استفاده از این وسیله خطرناک است و فروشگاه ها حق فروش آن را ندارند. این قضیه باعث افول این ورزش شد. در دهه هفتاد با ابداع فنون مختلف این ورزش متحول شد و پیشرفت های آن باعث شد که اولین پیست های مخصوص این رشته ساخته شوند. در دهه های 80 و 90 مسابقات این رشته رونق گرفت و در سال 1987 به اوج خود رسید.

اسکیت برد از چه اجزائی تشکیل شده است؟

تخته اسکیت "Desk"

صفحه اسکیت برد که غالبا از چوبی هفت لایه است. این تخته عموما متقارن و دارای شکلی شبیه چوب بستنی می باشد.

تـیـغـه ها "Trucks"

معمولا فلزی و از آلیاژهای آلومینیوم است. این قطعه تخته اسکیت را به بلبرینگ ها و چرخ ها متصل می کند.

نـــــــوار گریپ "Gripe tape"

سطح زبری است که روی تخته اسکیت وجود دارد و با عث ایجاد اصطکاک بین صفحه و پاها می شود. نوار گریپ های تیره نسبت به نوار گریپ های روشن و طرح دار باکیفیت ترند و طول عمر بیشتری دارند.

بلبرینگ ها "Bearings"

بین چرخ و محور تیغه قرار می گیرد. این قطعه چرخش، چرخ ها را آسان تر می کند و باعث پخش یکنواخت نیرو می شود. بلبرینگ های ساخت سوئیس بیشترین کیفیت را دارند. توصیه می شود از بلبرینگ های ساخت چین استفاده نکنید.

چـــــرخ ها "Wheels"

جنس چرخ‌ها معمولا از پلی اورتان است.

پــیــچ اصـلـی "King pin"

با باز و بسته کردن این پیچ میزان چرخش تیغه کم و زیاد می‌شود.

اجزای اصلی اسکیت برد

تخته

تخته های “بلند” معمولاً بیش از 36 اینچ (91 سانتی متر) طول دارند و تخته های پلاستیکی “پنی” معمولاً حدود 22 اینچ (56 سانتی متر) طول دارند. برخی از تخته های پلاتیکی بزرگتر بیش از 27 اینچ (69 سانتی متر) طول دارند که به اصطلاح تخته های “نیکل” نامیده می شوند. لانگ برد، نوع رایج اسکیت برد، برای سوار شدن با سرعت بالاتر و سطح ناهموار استفاده می شود و بسیار گران‌تر است.

بلبرینگ و چرخ

هر چرخ اسکیت برد از طریق دو بلبرینگ روی محور خود نصب می شود. البته با چند استثنا، یاتاقان‌ها اندازه استاندارد صنعتی “608” هستند، با سوراخ 8 میلی‌متر (0.315 اینچ) (یا 10 میلی‌متر بسته به محور)، قطر خارجی 22 میلی‌متر (0.866 اینچ)، و عرض 7 میلی متر (0.276 اینچ). این ها معمولاً از فولاد ساخته می شوند، اگرچه نیترید سیلیکون، یک سرامیک با تکنولوژی بالا، گاهی اوقات در ساهت آن ها استفاده می شود. بسیاری از بلبرینگ های اسکیت برد بر اساس مقیاس ABEC درجه بندی می شوند. با ABEC1 به عنوان کمترین شروع می شود و سپس 3، 5، 7 و 9 قرار می‌گیرد. این یک تصور اشتباه رایج است که ABEC های بالاتر برای اسکیت برد بهتر هستند!
عملکرد بلبرینگ بر اساس میزان نگهداری خوب یاتاقان ها تعیین می شود. تعمیر و نگهداری یاتاقان ها شامل تمیز کردن و روغن کاری دوره ای آنها می‌شود.

اسکیت بردها چه مدل هایی دارند؟

کروزر: این اسکیت دارای طولی متوسط می باشد. دم آن دارای شیبی تند دارد که مناسب برای گشت زنی در کوچه و خیابان است.

بردهای بزرگ: این گونه بزگترین نوع این اسکیت ها می باشد و تعادل زیادی دارد. کاربرد اصلی اين نوع از اسکیت بردها برای حمل و نقل است و اگر به دنبال حرکات نمایشی هستید این اسکیت مناسب شما نیست.

بردهای کوچک: این مدل از بردها بیشتر مناسب حرکات نمایشی هستند. اگر می‌ خواهید ترفندهای خیابانی را اجرا کنید این مدل مناسب شما می باشد.

مدل سنتی: شکل آن کمی نا متقارن است. دارای دماغه ای مسطح و پهن و دمی با شیب تند می باشد.

نحوه ی انتخاب اسکیت برد متناسب

اسکیت برد

معمولا طول یک لانگ اسکیت نرمال برای افراد مبتدی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است. اگر عرض صفحه آن زیاد باشد، نیرو و انرژی زیادی هنگام انجام تکنیک‌های اسکیت بردینگ نیاز است. از طرفی هم اگر عرضشان کم باشد، نمی‌توان تعادل را هنگام انجام این ورزش به خوبی حفظ کرد. بنابراین بهترین عرض و طول برای اسکیت برد باز مبتدی، ۲۲ سانتیمتر برای عرض و ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر برای طول است.

اندازه ی مناسب اسکیت برد چقدر است؟

عرض اسکیت برد:

اگر مبتدی هستید به شما تخته هایی با عرض بیشتر را پیشنهاد می کنیم. هرچه عرض آن بیشتر باشد، تعادل آن نیز بیشتر خواهد بود. ولی اگر حرفه ای هستید و اجرای حرکات نمایشی برای شما اهمیت دارد، اسکیت بردهایی یا عرض کمتر به درد شما می خورد ولی حواستان باشد که حفظ تعادل بر روی تخته های باریک تر سخت تر می باشد.

طول اسکیت برد:

اسکیت بردهای مینی:

این نمونه از اسکیت بردها طول کمتری دارند. حداکثر طول آنها به 80 سانتی متر می رسد. برای افراد زیر ده سال مناسب هستند زیرا وزن آنها کم می باشد و استفاده از آنها آسان تر است. این نوع اسکیت معمولا طول کمتری دارد و برای افراد با سن بالاتر که حرفه ای هستند نیز توصیه می شود.

اسکیت بردهای فول:

نسبت به نمونه قبلی طول بیشتری دارند و طول آنها از 80 سانتی متر فراتر می رود. برای افراد بالای 10 سال مناسب هستند و تعادل بالایی دارند که به همین دلیل برای افراد تازه کار توصیه می شوند. این اسکیت ها برای اجرای حرکات نمایشی خیلی مناسب نمی‌باشند.

انحنای مناسب دو سر اسکیت برد چقدر است؟

این انحنا بستگی به خود شما دارد اگر می‌خواهید به طور حرفه‌ای کار کنید و از اجرای حرکات نمایشی مختلف لذت ببرید باید اسکیت شما شیب تند داشته باشد البته تعادل در این نوع اسکوتر کمتر می باشد.
این مورد برای افرادی که تازه کار با این وسیله شگفت انگیز را یاد گرفته اند اهمیتی زیادی ندارد.

چرخ های اسکیت برد چه ویژگی هایی دارند؟

برای اسکیت بازان حرفه ای چرخ ها بسیار مهم هستند. اما اگر مبتدی هستید این مورد اهمیت زیادی ندارد و چرخ های نیمه سخت کار شما را راه می اندازد. هرچه جنس چرخ ها سخت تر باشد تعادل این اسکیت بیشتر است. اسکیت بردهایی که چرخ های نرم تر و بزرگ تر دارند سرعت آنها بیشتر می باشد ولی در عوض اگر چرخ ها کوچک و سخت باشند شتاب بیشتر است.

سایز پا چقدر بر روی عرض اسکیت برد تاثیر دارد؟

شاید منطقی به نظر برسد که هرچه سایز پا بزرگ تر باشد، عرض اسکیت نیز باید بزرگتر باشد. اما جالب است بدانید که سایز پای شما تاثیری روی عرض اسکیت ندارد و مگر اینکه سایز پای شما بسیار بزرگ باشد.

چگونه یک اسکیت برد مناسب بسازیم؟

به طور مفصل ویژگی های انواع اسکیت بردها بررسی شد. با توجه به سن، قد، وزن و مهارت خود می توانید اسکیت برد مناسب خود را بخرید یا حتی بسازید. ساخت اسکیت برد کار خیلی پیچیده ای نیست. ویدئوی زیر نحوه ساخت اسکیت برد با روزنامه را نشان می دهد، البته اگر خواستید اسکیت بردی با چوب نیز بسازید، این ویدئو به شما کمک می‌کند.

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک اسپرت و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شمارهای زیر با ما در تماس باشید. همچنین پس از مطالعه این متن می توانید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در همین صفحه در قسمت دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*