هر آنچه که درباره اسکوتر های هوایی باید بدانید

فهرست مطالب

هر آنچه که درباره اسکوتر های هوایی باید بدانید

آینده اسکوتر برقی و اسکوتر هوایی

اسکوتر هوایی وسیله است که کاربران بر روی آن قرار گرفته و می توانند به وسیله آن در آسمان پرواز کنند. ما در ادامه شرایط و کارهای این وسیله جذاب و کاربردی را برای شما توضیح می دهیم.

 با ورود اسکوتر شارژی به بازار و استفاده فراگیر از آن مردم به فکر این افتادند که از وسیله ای استفاده کنند مانند اسکوتر برقی که بتواند در آسمان پرواز کنند. این آرزوی بعدی انسانها آیا به مرحله عمل می رسد؟ آیا اسکوتر هوایی وجود دارد؟ خوب است بدانید که اسکوتر هوایی دیگر از فکر و خیال خارج شده و به مرحله تولید رسیده است.

 فرانکی زاپاتا مخترع این نوع اسکوتر است. اسکوتر هوایی با موتور جت که دارد می تواند پرواز کند. این وسیله با نفت سفید کار می کند .این سوخت به وسیله یک کوله پشتی همراه کاربر حمل می شود. این اسکوتر در سال ۲۰۱۹ در شهر پاریس به پرواز درآمد. جمعیتی نیز شاهد اتفاق این ماجرا بودند. البته این وسیله نیز مانند وسایل دیگر در ابتدا معایب و نواقص بسیار زیادی داشت و  پروازش به اتمام نرسید اما همین که این اتفاق افتاد جای خوشحالی است.

رویای پرواز از آرزوهای دیرینه بشر بوده که توسط برادران رایت (مخترعان هواپیما) تحقق یافت. امروزه با پیشرفت های خارق العاده علم، این پرنده ها نیز دستخوش تغییراتی شده اند. یکی از این تغییرات، اسکوتر های هوایی است که در ادامه به آن می پردازیم.

اسکوتر هوایی چگونه کـــــار می کند؟

این اسکوتر دو نوع دارد که تفاوت آنها در طریقه پرواز است، یکی با نیروی محرک آب پرواز می کند که به آن فلای برد (Flyboard) نیز می گویند و دیگری با موتور جت پرواز می کند که در زبان انگلیسی به فلای برد ایر (Flayboard Air) معروف است. در این مقاله فلای بردهای ایر را به طور کامل بررسی می کنیم.

انواع اسکوتر هوایی کدامند؟

اسکوتر های هوایی در دو نوع وجود دارند یکی از آن ها به وسیله قدرت آب به پرواز در می آید که به آن فلای برد (Flyboard)می‌گویند و نوع دیگر آنها دارای موتور جت پرواز است که در انگلیسی آن را فلای برد ایر (Flayboard Air) می نامند.

اسکوتر هوایی فلای برد ایر (Flayboard Air) چیست؟

 زاپاتا جدیدترین دستگاه خودش را تولید و برای مردم به نمایش درآورد در اسکوتر های هوایی موتور جت آبی با موتور توربینی جایگزین شده است .این وسیله می تواند با سرعت ۱۵۰ کیلومتر حرکت کند. اسکوتر هوایی قابلیت ارتفاع گرفتن تا ۳۰۰۰ متر پرواز کند.

 این اعداد و ارقام را زاپاتا ادعا می کند ولی چیزی که برای مردم به نمایش می‌گذارد کمتر از این اندازه است. روش تعیین جهت در اسکوتر هوایی به این صورت است که با خم کردن بدن به طرف جلو یا عقب یا سمت راست یا سمت چپ حرکت می کنیم. به این صورت که شما اگر بدن خود را به سمت راست متمایل کنید به طرف راست حرکت خواهید کرد. دقیقاً حالتی شبیه اسکوتر های هوشمند. اسکوتر برقی جدید

چگونه در اسکوتر هوایی از عیب موتور آگاه می شویم؟

 این وسیله دارای یک کلاه ایمنی است. در این کلاه سیستمی قرار گرفته که بالای چشم کاربران قرار می گیرد که با آن می توان سرعت و ارتفاع را دید و کنترل کرد به وسیله این سیستم اگر مشکلی در قسمتی از موتور به وجود بیاید می توان آن مشکل و جایی که مشکل به وجود آمده را دید.

اگر مشکل به وجود آمده مشکل برقی یا مشکل گرم شدن بیش از اندازه موتور باشد به آسانی قابل تشخیص است. رکورد دور ترین پرواز به زاپاتا اختصاص گرفته است. پرواز زاپاتا در جنوب فرانسه صورت گرفت. او توانست سرعت ۲۲۰۰ متر را با سرعتی معادل ۵۰ تا ۶۰ کیلو متر در ساعت طی کند. اسکوتر برقی ارزان قیمت یا اسکوتر برقی گران قیمت بسته به مدل انتخابی اسکوتر برقی شما دارد.

اسکوتر فلای برد (Flyboard)چیست؟

 یکی از سرگرمی های جذاب و هیجان آور دیگری که اسکوتر های هوشمند توانسته برای کاربرانش به وجود آورد، با اسکوتر آبی به تحقق پیوسته است. فلای برد یک وسیله نو در دنیای ورزش است که به وسیله این دستگاه جدید با قدرت فشار آب می‌توان تا چندین متر بالای سطح آب قرار گرفت و حرکات نمایشی جذاب به اجرا درآورد.

این ورزش نیاز به مهارت و تجربه دارد ولی زیاد یادگیری آن کار مشکلی نیست افراد مبتدی می توانند با حدود ۳۰ دقیقه آموزش یاد بگیرند و از این وسیله استفاده کنند. فلای برد ابتدا در مسابقات جهانی که در چین در سال ۲۰۱۱ برگزار شد، معرفی گردید و از سال ۲۰۱۲ در دسترس عموم مردم قرار گرفت. با این وسیله می توان تا ارتفاع ۲۲ متری سطح آب بالا رفت .

استفاده از اسکوتر آبی برای مردان یا زنان، از 15 تا 70 سال مناسب است. نیروی لازم برای بالا بردن این اسکوتر از طریق شلنگ که در پشت اسکوتر قرار گرفته وارد آن می‌شود و می‌تواند به وسیله آن بر فراز آب بالا رفت. 

اسکوتر برقی Epluto 7G

یک شرکت هندی به نام pure  از نوعی اسکوتر برقی به نام Epluto 7G  رونمایی کرده است. این وسیله بسیار مناسب برای رفتار رفت و آمد درون شهری و مسافت های کوتاه است. مصرف انرژی این محصول بسیار پایین است اسکوتر هوشمند Epluto 7G دارای یک این موتور ۲۲۰۰ وات است. با یک مرتبه شارژ شدن این اسکوتر های جدید قابلیت طی کردن تا ۱۲۰ کیلومتر را دارد.

 ولتاژ باتری های این وسیله ۶۰ وات است مدت زمانی که این وسیله برای شارژ شدن احتیاج دارد ۴ ساعت است این زمان را شرکت تولیدکننده این محصول اعلام کرده است. حداکثر  سرعتی که این اسکوتر شارژی می‌تواند داشته باشد حداکثر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است. زمانی که این محصول برای رسیدن به سرعت ۴۰ کیلومتر لازم دارد ۵ ثانیه است از خصوصیت جذاب این وسیله این است که دو نفر همزمان می توانند بر روی این وسیله سوار شوند و بدون اینکه آسیبی به موتور یا دستگاه وارد شود از این وسیله استفاده کنند.

اسکوتر برقی Hendo

یک شرکت تولید خودرو در ژاپن به نام لکسوسLEXUS)  (اخیراً یک محصولی تولید کرده است. شاید فکر کنید اتومبیلی جدید و پیشرفته ولی نه این محصول یک اسکوتر برقی یا همان هاوربرد است این نوع هاوربرد تخته ای است پرنده. این نوع اسکوتر ها می توانند خود را از سطح زمین بالاتر نگاه دارند اگر به این فکر افتادید که با این وسیله به یک پرنده ای تبدیل شوید و در آسمان حرکت کنید در اشتباهید. چون این وسیله این قابلیت را ندارد.

 این وسیله بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد و می تواند روی آن سطح حرکت کند و شناور به مسیر خود ادامه دهد ولی این وسیله نمی تواند بر سطح هایی که سیمانی هستند در هوا شناور بماند. این وسیله با نیتروژن که مایعی سرد است و آهنربا کار می کند. آهنربا ها یک میدان مغناطیسی به وجود می آورند که همین میدان مغناطیسی است که قابلیت شناور بودن این نوع هاوربرد ها را به این محصول می دهد.

آیا اسکوتر برقی Hendo قابلیت طی کردن راه پله را دارد؟

اسکوتر برقی Hendo توسط آهن رباهای قوی که درونش تعبیه شده قابلی طی کردن مسیرهای مختلف را دارد. با ایجاد میدان مغناطیسی قابلی طی کردن پله ها را نیز دارا است. با ایجاد میدان مغناطیسی کمی بالاتر از پله ها قرار می گیرد و به مسیر خود ادامه می دهد.

چه نکاتی را باید قبل از سوار شدن به اسکوتر هوایی رعایت کنیم

ما در اینجا درباره ی اسکوترهای هوایی ای که با نیروی آب کار می کنند صحبت خواهیم کرد. قبل از سوار شدن بر روی این نوع اسکوتر ها حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از هر چیزی با جستجو در اینترنت ویدئوهایی که افراد دیگر آپلود کرده اند را مشاهده کنید. این طوری دستتان می آید که با چه چیزی طرف هستید و باید توقع چه چیزی را داشته باشید. همچنین این کار به شما کمک می کند کمی از استرس و ترس اولیه ی شما بریزد.
  • اسکوتر هوایی همانطور که در عکس ها معلوم است به تنهایی نمی تواند حرکت کند و با اتصالات و شلنگ هایی به یک جت اسکی که دوست یا مربی شما سوار آن است باید متصل گردد.
  • زمانی که شما بخواهید شروع به حرکت با اسکوتر هوایی کنید، سقوط چندباره به آب امری معمول و غیر قابل انکار است. پوشیدن جلیقه ی نجات و کلاه ایمنی جزو ملزومات اولیه ی سواری اسکوترهای هوایی می باشد.

آموزش استفاده از اسکوتر هوایی

  • در ابتدا سعی کنید با شنا کردن از جت اسکی فاصله بگیرید. البته قبل از اینکار علائمی را با مربی خود تنظیم کنید تا بتوانید در حین اسکوتر سواری با او در ارتباط باشید. هنگامی که اسکوتر را روشن صدای همدیگر را به سختی خواهید شنید.
  • پاهای خود و اسکوتر را کاملا صاف کنید. البته خود اسکوتر خاصیت شناوری دارد و در این امر به شما کمک خواهد کرد.
  • به مربی خود علامت بدهید تا دریچه ی گاز را باز کند، با این کار نصف فشار آبی که نیاز دارید به سمت شما روانه خواهد شد.
  • روی پنجه ی پا بایستید و کمر و زانوها را کاملا صاف نگه دارید و به پایین نگاه نکنید، تا اسکوتر به درستی بالا بیاید؛ در غیر اینصورت ممکن است سقوط کنید. برای آماتورها این امر بدیهی است و قطعا چندبار اول سقوط خواهید کرد.
  • در صورت سقوط سعی کنید با دستهای روی سر خود سقوط کنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری نمایید. سعی کنید محل سقوط خود را هر چه دورتر از واترجت مربی انتخاب کنید.
  • با فشار پنجه ها و پاشنه های پاهای خود می توانید جهت حرکت و ارتفاع را تعیین کنید. فشار پنجه ها شما را به جلو می راند ولی به مرور از ارتفاع می کاهد. و با فشار پاشنه ها به عقب می روید و ارتفاع هم نم نم کاهش پیدا می کند.
    در صورت تغییر ارتفاع نامتعارف مربی با تغییر زاویه ی دریچه ی گاز به شما کمک خواهد کرد.
  • برای دور زدن باید با زانوی خود به همان جهتی که می خواهید دور بزنید خم شوید. خم کردن یک زانو به دور زدن در خلاف جهت آن زانو می انجامد. پس هنگامی که می خواهید به راست بپیچید باید زانوی چپ خود را خم کنید.

اسکـوتر هـوایی چگونـــه ساخته شده است؟

مخترع این مدل از اسکوترها شخصی به نام ( فرانکی زاپاتا ) است. او اسکوتری اختراع کرده که با موتور جت پرواز می کند و بوسیله ی پنج توربین تغذیه می شود. سوخت اسکوترهای هوایی همانند هواپیماها و جت ها نفت سفید می باشد. سوخت این اسکوتر توسط کوله پشتی حمل می شود. زاپاتا این اسکوتر را در روز جشن باستیل 2019 در شهر پاریس بالای سر جمعیت حاضر هدایت کرد.

تلاش زاپاتا برای عبور از کانال انگلیسی در 25 جولای 2019 شکست خورد زیرا هنگام سوخت گیری از روی سکوی سوخت گیری به درون دریا افتاد. سرانجام او در 4 آگوست 2019 دومین تلاش خود برای عبور از کانال انگلیسی را انجام داد که در این تلاش موفق بود. طول این مسیر 35 کیلومتر بود که زاپاتا توانست با یکبار سوخت گیری در میانه راه بدون هیچ مشکلی به مقصد برسد. او در این پرواز که 20 دقیقه به طول انجامید توانست به سرعت 177 کیلومتر بر ساعت برسد. این سفر از سنگات فرانسه آغاز شد و در کنت انگلستان به پایان رسید. زاپاتا در طول این سفر بوسیله ی هلیکوپترهای ارتش فرانسه اسکورت می شد.

ایمنــــی اسکوتـــر هــوایـی چقدر است؟

این وسیله به گونه ای طراحی شده که بتوان آن را با آموزشی اندک هدایت کرد. اگر یکی از توربین ها از کار بیفتد باز هم شما می‌توانید در حالت پرواز بمانید. حتی اگر دو توربین از کار بیفتد جای نگرانی نیست، زیرا شما فرودی امن و کنترل شده خواهید داشت. اسکوتر هوایی سبک ترین، ایمن ترین، آسان ترین و قابل مانورترین سیستم هوانوردی شخصی است که تا کنون ساخته شده است.

کاربرد اسکوتر هوایی چیست؟

در حال حاضر این اسکوترهای جذاب در سه زمینه صنایع نظامی، صنعتی و تفریحی کاربرد دارند.
این وسیله در ارتش کاربردهایی همانند تخلیه یا نجات افراد دارد. در صنعت می توان از آن برای تعمیر سازه‌ها یا توضیع محصولات استفاده نمود. در زمینه سرگرمی هم که تکلیف آن روشن است.

حداکثر سرعت اسکوتر هوایی چقدر است؟

شما با این وسيله می توانید سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید. که این یعنی بسیار سریع تر از هر ماشینی می توانید به مقصد خود برسید و در وقت صرفه جویی کنید.

حداکثر تــا چــه ارتفاعی بـالا می رود؟

به نظر شما این اسکوتر تا چه ارتفاعی می تواند بالا برود؟ 100 متر؟ 200 متر؟ 500 متر؟ خیر، پیش بینی شده که این وسیله می تواند تا ارتفاع 3000 متری بالا برود! که این واقعا فوق العاده است.

زمان پـرواز اسکوتر هوایی چقدر است؟

با هر بار سوخت گیری حدودا می توانید 10 دقیقه پرواز کنید. اشتباه نکنید زمان کمی نیست زیرا با سرعت بالایی که این وسیله دارد شما می توانید مسافت زیادی را طی کنید.

این اسکوتر چـــــه وزنی را تحمل می کند؟

اسکوترهای هوایی می توانند تا 120 کیلو گرم وزن تحمل کنند. وزن معقولی می‌باشد و این یعنی کمتر کسی هست که نتواند از این وسیله‌ی شگفت‌انگیز استفاده کند.

سایر ویژگی های اسکوتر هوایی چیست؟

  1.  توربین های ایزوله با سیستم خنک کننده باعث طول عمر موتور جت می شوند
  2.  سیستم چکمه سریع که یعنی خلبان می تواند اسکوتر را جهت فرود اضطراری در آب، به سرعت رها کند
  3.  پایدارسازی تعبیه شده مستقل از کنترل پرواز
  4.  نمایشگر نشان‌ دهنده‌ی سطح سوخت، سرعت، وضعیت موتور و ارتفاع به خلبان
  5.  دارای موتورهای الکترونیکی مستقل که یعنی هرگونه خرابی الکترونیکی احتمالی فقط یک موتور را تحت تاثیر قرار می دهد و اسکوتر هوایی بدون هیچ مشکلی می تواند به مسیر خود ادامه دهد
  6.  حالت شناور خودکار که به خلبان اجازه می دهد تا بدون نیاز به مدیریت دریچه گاز ارتفاع ثابتی را حفظ کند
  7.  دارای سه کنترل پرواز اضافی و دو سیستم سیمی به علاوه یک سیستم پشتیبان بی سیم

قیمت اسکوتر هوایی چقدر است؟

این اسکوترها در وبسایتی که متعلق به خود زاپاتا (مخترع آن) می باشد با قیمتی 250,000 دلار به فروش می رسند. قیمت زیادی می باشد اما با توجه به کار کرد آن خیلی نامعقول هم نیست.

اسکوتر هوایی ای زد فلای (EZ-fly) چیست؟

این نوع اسکوتر برقی دو تفاوت اساسی با اسکوتر هوایی معمولی دارد. اول اینکه برخلاف آنها دارای دو دسته می باشد که از پایه بالا آمده اند و دوم اینکه چکمه ای وجود ندارد که پای شما را به اسکوتر متصل کند که کمی خطرناک به نظر می رسد. این اسکوتر برای کارکردن به آموزش کمی نیاز دارد و این یعنی تقریبا هرکسی می تواند با آن پرواز کند. در پامترهایی مثل حداکثر سرعت، حداکثر ارتفاع، زمان پرواز، وزن قابل تحمل و قیمت تقریبا مشابه مدل بدون دسته می باشد.

آیا فقط حرفه ای ها می توانند از اسکوتر هوایی استفاده کنند؟

 همانطور که گفتیم اسکوتر هوایی با موتور جت پرواز می کند. این نوع اسکوتر به وسیله ۵ توربین می تواند تغذیه خود را انجام دهد ولی نیازی به این نیست که کاربر این وسیله یک حرفه ای به تمام معنا باشد، چون کاربر با آموزش بسیار کم می تواند استفاده از این وسیله را یاد بگیرد و آن را در آسمان کنترل کند. اگر یکی از این توربین ها یا دو توربین از کار بیفتد باز مشکلی را به وجود نمی آورد و نگرانی ندارد چون با از کار افتادن دو توربین نیز می توان بدون اینکه خطری متوجه کاربران شود روی زمین فرود بیاید.

 اسکوتر هوایی به خاطر وزن پایین و حجم کمی که دارد پرواز آسان و جذابیت زیادی برای انسان ها به دنبال می آورد بدون اینکه امنیت کاربر این اسکوتر به خطر بیفتد.

آیا اسکوتر هوایی جای اسکوتر برقی را خواهد گرفت؟

 اسکوتر هوایی نسبت به اسکوتر های معمولی که الان در بازار خرید و فروش می‌شوند بسیار جالب تر، مفرح تر، هیجان انگیز تر و کاربردی تر خواهد بود به همین خاطر امکان اینکه اسکوتر هوایی جای اسکوتر برقی را در آینده  نه چندان دور بگیرد، بسیار قوی است.

 البته جایگزین شدن اسکوتر های هوایی به جای اسکوتر های معمولی شرایط خود را می طلبد شرایطی مانند این که اسکوتر هوایی نیز به تولید گسترده برسد،  قیمت این نوع اسکوتر نیز بسیار مناسب شود به شکلی که مردم بتوانند به آسانی اقدام به خرید کنند.

 اگر شرایط تولید و خرید و قیمت این نوع اسکوتر ها مناسب شود، اسکوتر هوایی در آینده‌ای نه چندان دور جای اسکوترهای معمولی را خواهد گرفت.

آیا اسکوترهای هوایی ارزش خریدن دارند؟

این وسیله بسیار جذاب است و علاوه بر آن در وقت شما نیز صرفه جویی می شود. پس قطعا ارزش خریدن دارد، اما به خاطر قیمت بسیار بالا عملا کمتر کسی قدرت خرید این وسیله را دارد. ولی می‌ توان امیدوار بود که در آینده و با پیشرفت های این اسکوتر قیمت آن نیز کاهش یابد.

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک اسپرت و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شمارهای زیر با ما در تماس باشید. همچنین پس از مطالعه این متن می توانید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در همین صفحه در قسمت دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. وااااای من خیلی دوست دارم یدونه اسکوتر هوایی داشته باشم
    کی موجود میشه ؟ قیمتش چقدر ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر.
      بله واقعا تجربه هیجان انگیزی هست.انشالله در اینده ممکنه موجود بشه ما در حال حاضر برنامه خاصی برای این مدل نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*