هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

فهرست مطالب

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

دوچرخه برقی یکی از وسایل نقلیه ای است که به تازگی طرفدار زیادی پیدا کرده است و حتما شما هم افرادی که از آن استفاده میکنند را در خیابان و کوچه دیده اید. اگر قصد دارید بیشتر از این وسیله هم و نقل بدانید و یا دوچرخه برقی با کیفیت خریداری کنید، ساپتک اسپرت را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

دوچرخه برقی چیست؟

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

دوچرخه برقی یا  E-Bike ، همان دوچرخه معمولی است. در حقیقت تنها تفاوت این دوچرخه با دوچرخه‌های معمولی وجود موتور الکتریکی و باتری در آن است. این نوع دوچرخه به خاطر طراحی فوق‌العاده و قابلیت شارژشدن ، تمامی افراد با سن‌های مختلف را ترغیب به استفاده از آن می‌کند. استفاده راحت و آسان، این دوچرخه را به بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه برای کسانی تبدیل کرده است که میخواهند در زمان رفت آمد صرفه جویی کنند و یا میخواهند تنفس درهوایی پاکیزه تر را تجربه کنند. هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

7 نکته مهم در هنگام خرید دوچرخه برقی

  1. کیفیت اجزای دوچرخه برقی مهم است: هنگام خرید دوچرخه برقی بهتر است پیش از توجه به تجهیزات اضافی آن، به کیفیت اجزای اصلی آن توجه کنید. از این اجزاء می‌توان به ترمز‌ها، کیفیت باتری‌ها، لاستیک‌ها، دستگاه دنده و دنده‌خلاص‌کن اشاره کرد. 
  2. ایمنی: هنگام دوچرخه‌سواری باید به ایمنی خود توجه داشته باشید. بنابراین موقع خرید دوچرخه، حتما کلاه ایمنی هم بخرید. از دیگر تجهیزاتی که دوچرخه‌تان باید داشته باشد، چراغ، قفل، گلگیر و تلمبه برای لاستیک‌هاست. این تجهیزات کاملا ضروری هستند، به‌ویژه اگر بخواهید مسافت‌های طولانی دوچرخه‌سواری کنید. خرید دوچرخه برقی 
  3. مراقبت از دوچرخه برقی: مراقبت از دوچرخه‌های برقی به‌ مراتب سخت‌تر از دوچرخه‌های معمولی است. باید مراقب تمام قطعات الکتریکی – موتور، باتری و کنترل‌کننده- دوچرخه باشید تا همیشه درست کار کنند. در غیراینصورت دوچرخه‌تان خیلی زود از کار می‌افتد. البته کنترل‌کننده و موتور دوچرخه‌های برقی تا یکسال (در مدت ضمانت) بدون مشکل کار می‌کنند. خرید دوچرخه برقی
هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

4- باتری دوچرخه برقی: بیشتر باتری‌ها به ۳ تا ۵ ساعت نیاز دارند تا کاملا شارژ شوند. باتری‌هایی که ظرفیت‌های بیشتری دارند، زمان شارژ طولانی‌تری هم دارند. می‌توانید برای دوچرخه‌تان، غیر از باتری‌هایی که روی دوچرخه تعبیه شده‌اند، باتری‌های اضافی بخرید تا با مشکل شارژ باتری در مسافت‌های طولانی روبه‌رو نشوید. خرید دوچرخه برقی

5- موتور دوچرخه برقی: وجود باتری‌ها، موتورها و کنترل‌کننده‌ها، دوچرخه‌های برقی را تقریبا سنگین می‌کند. البته دوچرخه‌هایی که موتور وسط دارند، بهتر از بقیه دوچرخه‌های برقی هستند. زیرا وزن در این نوع دوچرخه‌ها در کل دوچرخه به‌خوبی توزیع می‌شود. اگر مجبورید دوچرخه‌تان را از راه‌پله بالا و پایین ببرید، پس به سراغ مدل‌هایی بروید که وزن کمتری دارند. خرید دوچرخه برقی خرید دوچرخه برقی خرید دوچرخه برقی

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

6- محدودیت سرعت: لازم به ذکر است که دوچرخه های الکتریکی با محدودیت ۲۵ کیلومتر در ساعت مواجه هستند. اما قدرت موتور این دوچرخه ها (با توجه به مدل و کاربرد آنها) ممکن است متفاوت بوده و حداکثر به ۲۵۰ وات نیز برسد. اگر قصد حرکت با سرعت بیشتری را داشته باشید، توصیه می‌کنیم که از مدل های رکاب دار استفاده نمایید.

7- اکسسوری دوچرخه برقی: لوازم و امکانات جانبی دوچرخه های الکتریکی یکی دیگر از مواردی است که در هنگام انتخاب و خرید آن باید مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال در برخی از دوچرخه های برقی شاهد استفاده از قانون همه یا هیچ هستیم. به این صورت که دوچرخه برقی شما یا دارای یک رکاب خواهد بود و یا کاملاً بدون رکاب بوده و حرکت آن تنها از طریق قدرت موتورش امکان پذیر است. برخی از دوچرخه های برقی دارای صفحه نمایش می‌باشند . نمایشگر می‌تواند از نوع دیجیتالی و یا LED باشد.

تشخیص کیفیت موتور دوچرخه برقی

موتور دوچرخه برقی منبع انرژی وسیله نقلیه الکتریکی است، بنابراین باید هنگام خرید مراقب باشید که بهترین کیفیت دوچرخه برقی را خریداری می‌کنید.

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم
  • بررسی پوسته موتور: یک دوچرخه برقی خوب باید دارای روند آبکاری خوب باشد که از نظر ظاهری درخشش فلزی روشن دارد. علاوه بر این ، باید دارای علامت تجاری باشد.برندهای معروف معمولا دارای کیفیت خوبی هستند. سرانجام ، لازم است بررسی کنید که آیا موتور دارای گواهینامه CCC است یا خیر. 
  • قدرت موتور را آزمایش کنید: برای ازمایش می توانید باری سنگین را سوار دوچرخه کنید تا ببینید قدرت دوچرخه به اندازه کافی است یا خیر. وسیله های نقلیه الکتریکی با قدرت کافی گوشه های سیم پیچ موتور را قطع نمیکنند. 
  • تست درجه حرارت: برای مدتی سوار دوچرخه شوید و  بعد از پارک کردن، دمای موتور را با دست احساس کنید. هرچه دما کمتر باشد، عملکرد موتور بهتر است.

نحوه صحیح نگهداری از باتری دوچرخه برقی

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

بدیهی است که اگر زمین تپه‌ای و شیب‌دار باشد، دوچرخه برقی از قدرت بیشتری استفاده خواهد کرد. همچنین سطحی که روی آن سوار می‌شوید در مصرف باتری و شارژ آن تفاوت ایجاد می‌کند. یک سطح صاف آسفالت شده تلاش کمتری نیاز دارد در حالی که یک سطح نرم‌تر مانند ماسه یا شن تلاش بیشتری را می‌طلبد. پمپ نگه داشتن لاستیک‌ها نیز فاکتور مهم است که تفاوت زیادی در مصرف شارژ باتری دوچرخه برقی ایجاد می‌کند، زیرا لاستیک‌های نرم مقاومت غلتشی و کشش بیشتری دارند. لاستیک‌هایی که با فشار صحیح پمپ می‌شوند، باتری آن‌ها از مایل‌های بیشتری حمایت می‌کند. خرید دوچرخه برقی خرید دوچرخه برقی

آیا می توان باتری دوچرخه برقی را تعویض کرد؟

تکنولوژی ساخت دوچرخه های برقی به گونه ای است که باتری لیتیوم یونی آن جدا می‌شود و قابلیت شارژ جدا از دوچرخه را دارد. در صورتی که باتری اسکوتر برقی ساعات زیادی در شارژ بماند و یا مجبور به تحمل وزن بیشتر از اندازه باشد بازدهی کمتری خواهد داشت و شما بعد از مدتی مجبور به تعویض باتری اسکوتر برقی می‌شوید. خرید دوچرخه برقی

راهکار های طولانی کردن عمر باتری و شارژر دوچرخه شارژی

  • در دمای کمتر از ۰ درجه سانتیگراد (۳۲ درجه فارنهایت) باتری دوچرخه خود را شارژ نکنید.
  • قبل از شارژ باتری را خاموش کنید. (باتری را می توان روی دوچرخه یا خارج از آن شارژ کرد).
  • همیشه مطمئن شوید که باتری و شارژر روی سطح غیر قابل اشتعال و خشک و دور از منابع گرما، رطوبت و مواد قابل اشتعال قرار دارند.
  • هنگام شارژ، باتری یا شارژر را نپوشانید. 
  • فقط از شارژر ارائه شده برای دوچرخه برقی خود استفاده کنید.
  • اگر از دوچرخه برقی خود استفاده نمی‌کنید، باتری خود را حداقل یک بار در ماه شارژ کنید.

دوره آموزشی تعمیرات دوچرخه برقی

مزایای استفاده از دوچرخه برقی

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم
  • کاهش هزینه ها: با جایگزین کردن دوچرخه برقی به جای وسیله نقلیه عمومی و یا شخصی به طور واضح می‌توانید صرفه جویی در هزینه ها را مشاهده کنید. یکی از مواردی که حتما تا الان با آن مواجه شده‌اید هزینه‌های بالای استفاده از اسنپ تاکسی و… است. یا هزینه های بالای سوخت خودرو و موتور ها است. با دوچرخه برقی دیگر خبری از صف های طولانی انتظار بنزین نیست.
  • هوای پاکیزیه: اگر این فرهنگ سازی اسفاد از دوچرجه همگانی شود به زودی شاهد هوای پاکیزه و اسمانی تمیز در سطح شهر خواهیم بود.
  • ورزش و سلامتی: دوچرخه های برقی علاوه بر اینکه دارای باتری و موتور می‌باشند و با نیروی الکتریکی حرکت می‌کنند ، دارای قابلیت رکاب زنی هم می‌باشند، یعنی شما هر زمان که تمایل داشتید می‌توانید دوچرخه را با رکاب زدن هدایت کنید که این ورزش به سلامتی شما نیز کمک می‌کند.
  • رهایی از ترافیک: ترافیک های سرسام آور امروزه امان بسیاری را بریده و یکی از راه های رهایی از این ترافیک ها و به موقع رسیدن به محل کار و یا قرار ها، استفاده از دوچرخه برقی است.
  • شیک و مدرن بودن: استفاده از دوچرخه برقی یک سبک زندگی است. شما با استفاده از دوچرخه در زندگی روزمره تبدیل به فردی شیک و با اعتماد به نفس بالا تبدیل می‌شوید. هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم.

تفاوت بین دوچرخه برقی و دوچرخه معمولی

شاید در نگاه اول به یک دوچرخه برقی پیشرفته، شما متوجه تفاوت زیادی بین آن با یک دوچرخه معمولی نمی‌شوید. زیرا با تکنولوژی ساخت دوچرخه برقی پس از گذشت سال ها باعث شده که این دوچرخه سبک تر شده است و تجهیزات آن، جای کمتری اشغال کرده‌اند. دوچرخه برقی هم مانند دوچرخه معمولی دو رکاب، چرخ، فرمان و جایگاهی برای نشستن دارد. تنها تفاوت ظاهری دوچرخه برقی و دوچرخه معمولی مربوط به سیستم نصب شده بر دوچرخه برقی است. 

تجربه استفاده از دوچرخه برقی

هر آنچه قبل از خرید دوچرخه برقی باید بدانیم

یکی از سوال هایی که ذهن اکثر افراد را مشغول کرده این است که آیا در استفاده از دوچرخه برقی دیگر لازم نیست که رکاب بزنیم یا خیر؟ درواقع راندن دوچرخه برقی مانند راندن سایر دوچرخه هاست و تفاوت چندانی ندارد. شما به سادگی سوار دوچرخه برقی می‌شوید و شروع به رکاب زدن می‌کنید. تفاوت بین دوچرخه برقی و دوچرخه معمولی در اینجاست که در حین رکاب زدن، دوچرخه برقی با شما همکاری می‌کند. این همکاری باعث می‌شود که شما انرژی کمتری را صرف رکاب زدن بکنید و در عوض، به مقدار زیادی به جلو حرکت کنید. پس دوچرخه برقی، عمل رکاب زدن را حذف نمی‌کند؛ بلکه آن را بسیار آسانتر و لذت بخش‌تر می‌کند. خرید دوچرخه برقی

برای دانلود PDF این صفحه بر دکمه زیر کلیک کنید

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک اسپرت و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شمارهای زیر با ما در تماس باشید. همچنین پس از مطالعه این متن می توانید نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در همین صفحه در قسمت دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. من دوچرخه برقی رو یک سال پیش خریدم و یکسال هست که دارم ازش برای رفتن به محل کارم که حدود 20 کیلومتر مسیر سربالایی هست ازش استفاده میکنم، در این مدت اصلا اذیت نشدم و کاملا پاسخگوی مسیر هست و باتریش کم نمیاره. موتور قوی و خوبی داره.

  2. من قبلا خریدم و استفاده کردم بد نیست ولی ای کاش میشد بدون رکاب زدنم هم از موتورش استفاده کرد مثلا وقتهایی که واقعا خسته میشیم … اما فقط با رکاب زدن موتورش کار و‌کمک میکنه. این یه مورده که باید بهش دقت کنید قبل خرید

  3. شارژ رو خیلی خوب نگه داری میکنه من با هربار شارژ کامل میتونم تا حداقل ۴۰ کیلومتر باهاش برم سرعت و قدرت موتورش هم خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*